FÖRLOSSNINGSHISTORIA #1

EN LÄSARES FÖRLOSSNINGSHISTORIA!! (En bra sådan enligt läsaren själv!)

Hej! Mitt namn är Erica och jag vill gärna dela med mig av min förlossningsberättelse som är lite udda för att vara förstagångsförlossning.

För 6 månader sen föddes min son Nils.
Efter många samtal hos barnmorskan och föräldrautbildning var min sambo Erik och jag inställda på en lång förlossning där alla faserna skulle vara med och hemmavärkarna svåra. 10 dagar innan beräknad förlossning vaknade jag kl 00.30 av att vattnet gick i sängen, det forsade ut som man bara sett på film och jag nästan hoppade jämnfota ut till toaletten (hur nu det går till höggravid?). Väl där ringde vi förlossningen som sa att så länge du inte har några värkar är det bara att vänta, gå och lägg dig igen!
Sagt och gjort, men innan i ens hunnit ta väck de blöta sängkläderna fick jag första värken. Den drog i kroppen så att jag tappade andan och tog tag i dörrkarmen. Jaha, där kom den tänkte jag och bad Erik räkna till nästa värk. 1 1/2 minut var det och han tittade misstänksamt på mig är jag sa: Vi åker nu! Nej, nej sa Erik det är länge till, de kommer bara skicka hem oss igen. Men när nästa värk kom direkt igen så blev det fart på honom och ut i bilen kom vi. Det enda jag tänkte på var: 3 mil, 3 mil är det till sjukhuset, vi hinner aldrig!
Efter en otroligt jobbig bilresa ar i dock framme och Erik fick i stort sätt släpa mig in på avdelningen där bm och undersköterskan tittade på mig som om jag överdrev till max. Till slut fick jag iaf äen dem att fatta att NEJ, jag kan inte ställa mig på vågen. NEJ, jag kan jag inte lägga mig. Nej, jag kan inte stå. Vad ska jag göra? De fick av mig kläderna och bm undersökte mig. Oj, sa hon, du är ju helt öppen, det är dags att krysta! I ett par sekunder kom verkligheten ikapp mig och jag frågade efter bedövning. Nej, lilla vän det hinner du inte, sa bm och sen var det dags för första krystvärken. 1 1/2 timme senare var vår gosse Nils född, 3225 g och 52 cm lång. En helt fantastiskt bra förlossning även om den inte följde "planen".

Kommentarer
Postat av: Anneli

Kul att läsa förlossningsberättelser. :) /Christinee från familjeliv

2009-12-11 @ 11:57:50
URL: http://130509.blogspot.com
Postat av: Fröken K

Wow, den var verkligen udda. I alla fall om man jämför med min. Lyckliga hon. :)

2009-12-11 @ 16:22:53
URL: http://marengo1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0